17 August 2016

Interview at the Airport + Some Thoughts


Untitled, helsinki-vantaan lentoasema, helsinki-vantaa lentokenttä, airport, helsinki airport, rullaportaat, lentokenttäjuna, interview, haastattelu, airport train, stewardess, flight attendant, cabin crew, työ, work, life, koivu tapetti, finnish design, lentoemäntä,

Noniin takana kovasti jännittämäni haastattelu. Minulla oli siis tämän viikon maanantaina lentokentällä 2.haastattelu lentoemännäksi yhteen lentoyhtiöön. Jännitin tätä haastattelua eritoten koska tiesin jo etukäteen koko haastattelun olevan englanninkielellä (sekä myös ruotsin kieltä!). Haastatteluun piti ottaa mukaan englanninkielinen CV:kin. Sellaista ei minulta entuudestaan löytynytkään, joten se oli rustattava kasaan edellisellä viikolla.

Haastatteluun oli varattu aikaa noin 20 minuuttia, mutta taisin olla siellä vain noin 10 minuuttia. Turhaan olin etukäteen sitä jännittänyt. Haastattelijat olivat tosi mukavia. Haastattelu koostui juttelusta ja kysymyksiin vastailusta. Uskon osanneeni vastata niihin kaikkiin, ainakin luulen niin. Olin odottanut vaikeita kielitestejä, esimerkiksi käännöstehtäviä sun muuta. Huokaisin helpotuksesta kun näitä ei tullut. Kysymykset olivat aika yleisiä mitä työhaastatteluissa esitetään. Sekä tietysti haettuun tehtävään kohdistuvia kysymyksiä. Ruotsinkieltä oli lyhyesti haastattelussa, jokusen lauseen verran.

Katsotaan miten jatkossa käy. Jatkoon valintaan varmasti vaikuttaa itse haastattelun lisäksi myös muu kokonaisuus. Esimerkiksi paperit (opiskelu- ja työtodistukset). Ja ei voi tietää mitä ja millaista tyyppiä he hakevat.

Untitled

Haastattelun lopussa sai itsekin esittää kysymyksiä. Jälkeenpäin sitä muistaa monta kysymystä mitkä jäivät siinä tohkeissaan esittämättä. Perus :-D Myöhemmin voi kuitenkin olla yhteydessä lentoyhtiön rekryyn, mikäli jotain epäselvää tai kysyttävää (tai meni ohi jännittävässä tilanteessa!). Unohdin kysyä kuinka monta hakijaa he haastattelevat toisessa vaiheessa. Eli kuinka monta "kilpakumppania" minulla on, hehe. Olisi ollut mielenkiintoista se tietää, ei niinkään välttämätöntä. Sen muistan että alussa oli kaikenkaikkiaan 250 hakijaa. Ja lopussa valitaan noin 15 henkilöä.

Muistaakseni tämän kuukauden lopussa pitäisi tulla tieto mahdollisesta jatkoon pääsystä, unohdin varmistaa tämän. Mutta muistelin näin ensimmäisen haastatttelun info-osuuden perusteella. Laitoin kuitenkin jälkikäteen tämän ja toisenkin kysymyksen rekryihmisille sinne lentoyhtiöön. Nimittäin kiva tietää milloin pitäisi odottaa tietoa jatkosta. Lisäksi kysyin työsopimuksen kestoa, miten en sitäkään muista. Todennäköisesti se oli talvikaudeksi.

Jos pääsee tästä kakkosvaiheesta jatkoon, niin seuraavana olisi edessä ilmailulääkärin tarkastus (medikaali). Siitä jos pääsee läpi (saa puhtaat paperit) niin pääsee lentoyhtiön kurssille. Kurssi taisi olla noin kuukauden mittainen ja palkaton. Kurssilla on kolmen päivän välein kokeita, joista on päästävä läpi. Eli voi tippua kesken kurssinkin. Kurssista kun/ jos selviää niin pääsee varsinaisiin lentoemännän töihin.

Untitled

Saa nähdä jos käy niin hyvin että minut valitaan kurssille, niin uskaltaako oikeasti jättää nykyisen (vaki)työpaikan? Sillä minulla on hyvä työpaikka ja ei ole takuita pääseekö kurssista läpi. Jos käykin niin että menee kurssille mutta reputtaa sen kesken kaiken, mitäs sitten? Lisäksi tuo lentoemännän paikka on vain lyhyehkö määräaikainen sopimus.

Mutta se taitaa olla niin että elämässä on välillä otettava riskejä, jotta voi jotain saavuttaakin. Olisi myös erittäin tervetullutta saada vaihtelua työelämään ja uusia haasteita. Ja olen kumminkin haaveillut lentoemännän työstä jo jonkin aikaa. Vaikka alkuun olisi lyhyempi sopimus, niin hyvä se on kumminkin jostain aloittaa. Jo pienikin kokemus lentoemännän työstä auttaa varmasti myöhemmin jos hakee töihin toisiin lentoyhtiöihin.

Ainakin minulla on tämä toinen ammatti, jonka pariin voi palata sitten myöhemminkin. Toki jos kurssille pääsee voi kysyä nykyisestä työpaikasta esimerkiksi opiskeluvapaata kurssin ja työsopimuksen ajaksi. Näin ei välttämättä tarvitsisi irtisanoutua paikasta kokonaan. Mikäli se on vain neuvoteltavissa. Voisi ainakin kuvitella ettei vanha pitkäaikainen työnantaja haluaisi kokonaan menettää kokenutta työntekijää. Koskaan ei kuitenkaan tiedä miten elämässä käy. Vievätkö ilmailun tuulet kokonaan sitten mukanaan? Vai jääkö se yhteen kokeiluun ja huomaa, ettei se ollutkaan minun juttuni. Mutta siitä olen varma että edes lyhyehkö vaihtelu ihan toisenlaisessa työympäristössä ja haasteissa antaisi virtaa itselleni ja "vanhaankin" työhön :-)

Onko teillä millaisia ammaattihaaveita? Vai työskenteletkö jo unelma-ammattisi parissa?

Untitled, helsinki-vantaa, lentokenttä, lentoasema, airport, helsinki-vantaa airport, suomi, finland, view, maisema, näköalatasanne, finnair, lentokone, aircraft, white and blue, sun, Observation deck, helsinki-vantaan lentoasema, interview, haastattelu, cabin crew, matkustamohenkilökunta, lentoemäntä, stewardess, flight attendant

Ps. Lentokenttäjuna, lentokentän pitkät rullaportaat koivutapetteineen sekä lentokentän alue muutenkin on tullut viime aikoina aika tutuksi. Postauksen kuvat siis Helsinki-Vantaan lentoasemalta.

//I was at the airport on Monday for a second interview to one airline, which I apply for stewardess. The interview was entirely in the English language. Also, a little Swedish. I think the interview went just fine. But I do not know what they are looking for. So let's see what happens. At the end of the month should become information if I have been accepted to the airline course. Before the course, however, still need to pass the AME examination. Excited, waiting for the end of the month!

Do you have any kind of professional dreams? Or are you already on your dream job?


No comments :

Post a Comment